Oude zooi en smalle straatjes

7 september 2023 - Lucca, Italië

Onze vaste schrijfster dwingt met een aparte methode een input af van mij. Geen verhalen schrijven waar jullie met zeer grote getalen op zitten te wachten natuurlijk.

We zijn na rustig te hebben opgestart, rond 10:00 weggereden. De reis ging van de heerlijke camperplaats in Albareto, naar een camperplaats vlak bij het centrum van het stadje welke nog voor de jaartelling is ontstaan, Lucca. Lucca is de hoofdstad van de provincie Lucca en heeft rond het oude centrum een stadsmuur staan.

De reis verliep ontspannen en rustig over een groot deel tolweg. Met een kleine tussenstop voor een broodje en opnieuw vastzetten van een elastiek om de fietsenhoes, zijn we Lucca binnengereden op weg naar een ‘stads camping’. We zijn daar rond 12:30 aangekomen. Op deze camping stonden al een aantal campers, maar van de meeste waren de eigenaren al (denk ik) te vinden in het centrum. We hebben de camper geplaatst in de hoop, wat schaduw van de bomen te krijgen in de al 31 graden buiten temperatuur. Even wat eten en dan de wandelschoenen aan om lopend naar het centrum te gaan. We hebben gekozen om dit niet met de fiets te doen omdat je die dan ook weer ergens moet kunnen neerzetten. De 2,2 km naar het hart van Lucca is langs de normale doorgaande weg en niet een mooie of leuke wandeling.

Na binnenkomst in het oude centrum, door de stadspoort ‘Porta San Donato’ kwam je een hele andere wereld binnen. Het was niet heel erg druk waardoor we overal lekker konden lopen en foto’s maken zonder dat er steeds andere toeristen voor je neus komen staan. Lucca is de geboorte plaats (geleerd van Marjon) van de componist Puccini. Waarvan we al vrij snel het geboortehuis en standbeeld zijn tegengekomen. Onder genot van een Italiaans ijsje, doorgelopen naar de centrale kathedraal waar we ook even binnen hebben gekeken. Deze is gelegen op een groot plein in het hart van het oude centrum. We zijn daarna lekker doorgelopen en hebben een tijdje even lekker zitten bijkomen in de schaduw boven op de stadswal. Daar kun je op rondlopen en fietsen. We zijn doorgegaan naar Piazza dell'Anfiteatro om daar even wat te drinken anders dan het tapbare water. Lekker kruipdoor, sluipdoor, weer terug richting het centrale plein om daar bij Palazzo Ducale lekker even te eten. Na een heerlijke Spaghetti Carbonara, geserveerd in pannetjes, zijn we weer teruggelopen naar de camper. Wat een heerlijke dag was dat! Op naar de volgende mooie ervaringen…..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anita:
    9 september 2023
    Leuk verhaal (weer), prachtig plaatsje Lucca. Zo kunnen we mooi mee genieten van jullie trip. En Jullie zijn ook nog goed bezig fietsen, wandelen. Geniet heerlijk. Groetjes uit Schoorl
  2. Corrie en Maarten:
    9 september 2023
    Klinkt allemaal leuk en vooral lekker! Maar
  3. Corrie en Maarten:
    10 september 2023
    Lucca is wel een heel leuke plaats om te bekijken
  4. Jan:
    10 september 2023
    Ziet er allemaal bijzonder uit leuk om mee te genieten
  5. Chantal:
    12 september 2023
    Mooie foto's. Heerlijk om met jullie mee op reis te zijn.