Naar het Norsk Industriarbeidermuseum en daarna naar Notodden

15 september 2022 - Notodden, Noorwegen

Donderdag 15 september zijn we in de ochtend lekker lui en kunnen we rustig aan opstarten omdat we naar het Norsk Industriarbeidermuseum willen gaan. Deze gaat pas om 12 uur open en dat geeft ons even een rustige ochtend waarin we lekker kunnen ontbijten, lezen en voorbereiden op onze dag. Met het uitzicht op de Gaustatoppen berg is dat helemaal niet vervelend. We dachten nog wat slechter weer te krijgen maar het zonnetje schijnt en het is 7 graden. Nog wel koud maar daar kunnen we ons op kleden.

Rond 11.15uur gaan we op weg omdat we onderweg naar het museum eerst nog even ons afvalwater en toilet willen legen. We doen dit op een industrieterrein. Dat is hier overal wel heel goed aangegeven en zeker ook altijd wel mogelijk bij tankstations. Nadat we alles geloosd hebben wat we kwijt wilden, gaan we verder rijden naar het museum wat nog ongeveer 20 minuten in beslag neemt. We parkeren onze camper en stuiten meteen op een groep scholieren die aan het bungeejumpen zijn vanaf een brug waar wij overheen moeten om naar het museum te lopen. De diepte is 85 meter! Wat een helden want mij krijg je dat niet gedaan.

Na wat trappen te hebben gelopen zijn we aangekomen bij het museum. Eerst gaan we een film kijken over wat er in de 2e Wereldoorlog is gebeurd met het gebouw. Na deze indrukwekkende film gaan we eerst maar even een broodje eten in de cafetaria. Met onze buikjes vol gaan we de rest van het museum bekijken. Alles is echt heel indrukwekkend zeker nu we het verhaal erachter kennen. Ongeveer 2 uur hebben we hier rondgelopen en gaan dan weer op de weg terug naar onze camper.

Nu staan de Gaustatoppen op ons programma. We rijden over deze berg heen en zien weer prachtige vergezichten. Het houdt maar niet op in de super mooie land! Ook op deze route stoppen we een aantal keren om foto's te nemen van de adembenemende omgeving waar we ons in bevinden. Soms maken we foto's maar kunnen we niet echt vastleggen wat wij hier zien met onze ogen.

Over de berg heen vervolgen we onze route, die overigens ook nog onder de Hardangervidda valt, naar onze volgende camping die aan een klein vliegveldje ligt. Rond 16.30 zijn we hier aangekomen en zien al meteen een prachtig vliegtuigje opstijgen. Heel fascinerend om op een camping te staan waar je eerst over de landingsbaan moet rijden om er te komen. Wij gaan hier nog wat vliegtuigjes kijken en daarna lekker slapen.

1. Chantal:
    16 september 2022
    Dat industriemuseum ziet er indrukwekkend uit.
    Die foto's daarna nog indrukwekkender!! Wat weer een prachtige uitzichten.