Eerst fietsen en dan naar Rjukan

14 september 2022 - Rjukan, Noorwegen

Woensdag 14 september we gaan eerst even een stukje fietsen vanaf de camping in Uvdal. Er schijnt een Staafkerk te zijn die we makkelijk met de fiets kunnen bereiken dus gaan we op pad nadat we eerst lekker ontbeten hebben. De eigenaren van deze camping zijn heel vriendelijk en geven ons iets meer de tijd dan de gebruikelijke 12.00 uur om te vertrekken. De woorden van de eigenaar waren; you need to enjoy your trip so go with your bike and if you leave at 13.00 that is also ok.

Onderweg naar de Staafkerk komen we een fietsroute 5 tegen die we wel interessant vinden om te gaan volgen maar we fietsen eerst door naar de Staafkerk. Deze ligt op een kleine hoogte en geeft een mooi uitzicht over de bergen. Hier komen we nog schapen tegen die tegen de berg aan, aan het grazen zijn. Ze dragen hier allemaal een bel om hun nek en dat geeft een heel leuk geluid als je langs ze fietst.

Na ons bezoek aan de Staafkerk, die helaas gesloten was, zijn we route 5 gaan volgen. Deze route bracht ons rond het meer waar we aan stonden op de camping en nog een stukje verder waar we een prachtige waterval tegenkwamen die we anders niet gezien zouden hebben. De route is heerlijk in het zonnetje en we genieten in stilte op onze fietsen van de Noorse schoonheid om ons heen. Terug naar de camping gaat over de autoweg maar dat is hier heel normaal.

Na de camper weer rij gereed te hebben gemaakt, gaan we op weg naar Rjukan maar dan niet om de berg maar over de berg. Maar eerst gaan we voor de eerste keer boodschappen doen bij Kiwi. De prijzen vallen ons mee omdat we alleen groente nodig hebben en 2 broodjes voor onze hamburgers voor vanavond. Vlees is echter wel heel erg duur.

Toen de boodschappen binnen waren zijn we een heel bijzondere route op een niet verharde weg (gravelweg) gestart. Tot onze grote verbazing moesten we voor deze gravelweg tol betalen. Toch wel een hele 7 euro maar dat was het meer dan waard. Onderweg nog even lekker geluncht en genoten van alle uitzichten. Dit is een skigebied waar ook veel gelanglauft wordt.

Rond 15.30 uur zijn we aangekomen op de camping Rjukan Hytte-Og Caravanpark. Deze camping heeft een Nederlandse eigenaar en dat maakt het toch even makkelijker om de vragen te stellen die je hebt. Zoals waar kunnen we hier fietsen en wat is er nog meer te doen in de buurt. Erg vriendelijke man die allerlei foldertjes meegaf. Heerlijk nog even van het zonnetje genoten met een fantastisch uitzicht op een berg en een waterval. Een borrel erbij en de dag is weer super geslaagd!!

1. Corrie en Maarten:
    14 september 2022
    Leuk om te lezen dat jullie in Rjukan zijn, de waterkrachtcentrale is absoluut een bezoek waard. Geschiedenis van de 2e WO daarover is ook verfilmd echt heel bijzondere plek.
  2. Corrie en Maarten:
    14 september 2022
    Ziet er prachtig uit... en Rjukan is ook bijzonder met de waterkrachtcentrale en de historie uit de 2e WO.
    Wij zijn vandaag thuisgekomen na onze golfdagen in België met onze groep. Mooi weer en was gezellig.
  3. Jan:
    14 september 2022
    Jullie hadden het toch over slecht weer? Fijn dat het vandaag een mooie zonnige dag was. Toch net ietsje meer plezier. Mooie foto's met een leuk verhaal. Doorgaan met genieten he
  4. René:
    14 september 2022
    Leuke avonturen. En Marjon jij ben ook goed te onderscheiden met je rood/hard roze/paarse jas.🙂
  5. Chantal:
    14 september 2022
    Dat klinkt weer als een geweldige dag!
    Lekker zonnetje ☀️, prachtige fietstocht en schitterende rit over de graveltolweg. Het houdt gewoon niet op!!
    Het is jullie gegund.
    En we reizen lekker mee zo.
    Tot morgen !