Staafkerk in Heddal en Oslo

16 september 2022 - Oslo, Noorwegen

Vrijdag 16 september gaan we eerst naar Heddal omdat daar een Staafkerk staat die we graag van binnen willen bekijken. Nadat we een tip hadden gehad van Mark, een collega van Niels, hebben we ook om een rondleiding gevraagd toen we bij de Staafkerk aankwamen. De gids die bij de ingang zat, heeft wel 3 x gevraagd of we dat echt wel wilden. Nadat hij een fantastisch informatief verhaal had verteld, zei hij dat hij nog in de leer is van zijn collega gids die vandaag een dagje vrij had. Nou wij vonden dat hij het super goed heeft gedaan. Degene die bij onze terugkomst ook een uitleg wilt van deze kerk moeten zich maar bij ons melden dan vertellen wij alles wat wij ervan weten.

In de winkel bij de Staafkerk nog even wat souvenirs gekocht en toen op weg naar camping Bogstad in Oslo. We hebben nog even getwijfeld of we wel naar deze camping wilden gaan omdat hij tot nu toe het duurst is van allemaal maar goed 40 euro voor 1 nacht hebben we ervoor over omdat het dichtbij Oslo ligt.

Om 13.30uur kwamen we aan op de camping met een route die voor het grootste gedeelte snelweg was dus niet veel foto's deze keer. De camping is groot maar wel heel netjes en ruim opgezet. De toiletten en douches zijn nieuw en alles is schoon dus we hebben niets te klagen (op het niet hebben van wifi na, ja een Hollander moet iets te klagen hebben ;-)).

Deze keer wilden we met de bus naar het centrum omdat we dan een keer op een andere manier de stad zullen zien dan op een fiets of vanuit de camper. De busrit is ongeveer 45 minuten en dan staan we bij het Operahuis midden in Oslo. Wat een fantastisch mooi pand met aan de binnenkant een hele wand van hout gemaakt. En aan de buitenkant is alles marmer. Vanaf het dak heeft Niels mooie foto's van de stad kunnen maken.

Vanuit het Operahuis zijn we via het centrum naar het Koningshuis gelopen. Mooi gebouw met ook hier net als in Engeland een wisseling van de wacht. Na hier te zijn geweest zijn we via de ambassade wijk doorgelopen naar het Vigeland Park. Hier staan allemaal standbeelden in allerlei posities. Leuk om te zien en om doorheen te lopen.

Rond 18.00 uur kregen we toch wel trek en zijn we op zoek gegaan naar een pizzeria. We hebben een afhaal pizzeria gevonden net buiten het park, die de lekkerste pizza's schijnt te maken van Oslo. Nadat we met onze bestelling terug zijn gelopen naar het park om het daar op te eten, zijn we inderdaad tot de conclusie gekomen dat het heerlijke pizza's waren.

Toen weer met de bus terug naar camping. We hadden dezelfde chauffeur als op de heenweg en die herkende ons ook meteen weer. Nu in de camper de foto's aan het bekijken en daarna nog even douchen en dan lekker slapen.

1. Chantal:
    16 september 2022
    Prachtige kerk!!
    En Oslo is zo te zien een mooie stad.
    Leuk weer even meegereisd te hebben.
  2. Jan:
    16 september 2022
    Indrukwekkend die kerk. In Amerika hebben we een kleinere versie gezien. Mooie foto's van Oslo. Leuk mannetje dat beeldje. Jullie zien mooie dingen en er zal nog meer komen. Genieten maar.
  3. Marina:
    4 oktober 2022
    Hey leuk, ik kom op je reisblog door googelen naar Oslo. Wij staan nu na 20 dagen gereisd te hebben door Noorwegen op Camping Bogstad met WIFI (-; leuk om te lezen. Bedankt voor de pizza tip, ik ga ff kijken of ik het kan vinden. Zelf hield ik op Facebook een reis blog bij. Geniet lekker na wij mogen nog 1 dag feest vieren en dan ook weer zien thuis te komen.
  4. Marjon:
    8 oktober 2022
    Wat leuk dat je het gelezen hebt! Hoop dat jullie net zo als wij genoten hebben van Noorwegen. Nog pizza gegeten? Goede terugreis gehad? Wie weet tot een volgende keer.
  5. Marina:
    8 oktober 2022
    Het is geen pizza geworden, we zijn in de mathallen gestrand. Nu onderweg naar huis. Het was weer fantastische