Van Vikedal naar Bergen en naar Skulestadmo

9 september 2022 - Skulestadmo, Noorwegen

Vrijdag 9 september zijn we vroeg vertrokken vanuit Vikedal om naar Bergen te gaan. Deze autorit is adembenemend en bevat ook wederom weer een veerboot. Deze veerboot vertrekt vanuit Halhjem en gaat naar Sandvikvag en doet er ongeveer 40 minuten over. Ook tijdens deze overtocht kijken we onze ogen uit. Overal bergen en water en de boot vaart zeer soepel zonder enige schommelingen wat voor mijn zwakke maag zeer prettig is.

We hebben ervoor gekozen om op een verzamelplek te gaan staan voor campers, niet echt gezellig maar wel 5 km van het centrum met de fiets. Echter als we willen betalen via een betaalmachine doet deze het niet. Nadat we gebeld hadden met een zeer vriendelijke Noorse dame kregen we te horen: Geniet van Bergen en probeer het op een later tijdstip nogmaals. Dat klonk heel goed in onze oren en daarom hebben we meteen onze fietsen gepakt en zijn we naar het centrum van Bergen gefietst (ongeveer 5 km). Dit is best wel spannend omdat er niet zoals in Nederland heel duidelijke fietspaden zijn. Mag je wel of niet door een tunnel met de fiets? Nou bij Bergen centrum wel. Na een leuk fietsritje hebben we Bergen centrum bekeken en heerlijk genoten van het zonnetje op ons gezicht.

Nadat we de meest bekende plekken hadden bekeken in Bergen, zijn we weer terug gefietst naar onze fijne camper. Daar aangekomen hadden we besloten om niet op de parkeerplek te blijven staan. Deze is verre van gezellig en omdat we ook nog niet betaald hadden konden we zo weer wegrijden naar onze volgende bestemming namelijk Skulestadmo naar de Tvinde camping. Deze camping heeft als uitzicht een prachtige waterval. Dus na weer een mooie rit van ongeveer 110 km waar we 1 uur en 57 minuten over hebben gedaan staan we nu op deze mooie kleine camping. De ritten zijn niet veel km maar overal mag je maar 50, 60, 70 en soms 80 km per uur rijden waardoor het langer duurt dan je denkt. De autowegen zijn goed te rijden, hebben wel veel bochten en tunnels maar dat komt natuurlijk doordat je door de bergen rijdt. Elke rit is tot nu toe nog steeds meer dan de moeite waard geweest!! Wij genieten met volle teugen ook van de zeer fijne camper.

1. Jan:
    9 september 2022
    Oh je krijgt de smaak te pakken, leuk verhaal en weer mooie fotoos. De wegen, bergen en meren hebben veel weg van het landschap in Canada. Leuk om de bijzondere architectuur te zien. Wat zal de mascotte het koud hebben gehad. Gewoon doorgaan met genieten en fijn dat de camper zo goed bevalt.