Dagje Siena

13 september 2023 - Siena, Italië

Vandaag (woensdag 13 september) gaan we met de bus naar Siena. We staan redelijk vroeg op omdat we om 09.51 uur de bus willen pakken. Gisteren heb ik bij de receptie al buskaartjes gekocht dus nu is het een kwestie van de bushalte vinden.

Eerst nog even opfrissen en ontbijten voordat de wandelschoenen aan gaan. Rond 09.25uur gaan we op weg naar de bushalte. Het is een beetje bewolkt maar wel al 24 graden. We moeten ongeveer 8 minuten lopen en hebben voor de zekerheid nog even aan een Italiaanse meneer gevraagd of we aan de goede kant van de weg stonden.

Gelukkig zijn onze bussen en treinen niet de enige die te laat komen... Ongeveer 3 minuten te laat, komt onze bus eraan en kunnen we in de bus blijven staan. Het is niet echt heel druk in de bus maar deze is klein en heeft maar heel weinig zitplaatsen. Na een paar haltes kunnen we zitten en kijken we om ons heen naar de omgeving. Het is best weer een andere beleving met de bus.

Na ongeveer 13 minuten staan we op het busstation in Siena en gaan we de stad verkennen. We hebben 7 bezienswaardigheden die we willen gaan zien:

1. Palazzo Salimbeni (Het Salimbeni paleis aan het Piazza Salimbeni biedt onderdak aan een van de oudste banken ter wereld).
  2. Palazzo Publico (Het stadhuis van Siena, wordt gezien als het elegantste gotische paleis van Toscane).
  3. Torre del Mangia (Deze klokkentoren staat naast het Palazzo Pubblico en werd tussen 1338 en 1348 gebouwd door de gebroeders Rinaldo.
  4. Fonte Gaia (Deze fontein van de vreugde die rond het jaar 1419 werd ontworpen door Jacoppo della Quercia bevindt zich midden op de Piazza del Campo).
  5. Palazzo del Campo (Het Piazza del Campo die de vorm van een schelp heeft, wordt alom beschouwd als een van de mooiste middeleeuwse pleinen ter wereld).
  6. Duomo di Siena (Deze prachtige kathedraal heeft ook veel weg van een museum. Je vindt er onder meer beeldhouwwerken van Michelangelo, Donatello en Bernini).
  7. Basilica di San Domenico (Deze tussen de dertiende en vijftiende eeuw gebouwde Sint-Dominicusbasiliek is een flink uit de kluiten gewassen gotisch kerkgebouw dat bovenop de Camporegio-heuvel staat.

Zoals je aan de foto's kunt zien, we hebben alle 7 bekeken en natuurlijk ook lekker door de straatjes gelopen. De meeste indruk heeft toch wel de Kathedraal gemaakt. Wat is deze mooi van binnen. We hadden online kaartjes besteld zodat we niet in een vreselijk lange rij hoeften te staan om entree kaartjes te kopen. Dit was zeker de moeite waard ondanks de hoge prijs die we moesten betalen want we konden zo doorlopen.

Rond 15.25 uur hebben we moe maar voldaan de bus terug naar de camping genomen zodat we ook nog even lekker konden relaxen. We eten lekker makkelijk een broodje met ham en kaas uit de oven omdat we 's middags al warm hadden gegeten in Siena. Wederom een heerlijke dag in het mooie Italië.

1. Gerard Kramer:
    14 september 2023
    Mooi herkenbare foto’s, prachtige stad.
    Geen ijsje vandaag??🤔😋😋😋👍🥰
  2. Lida Kramer:
    14 september 2023
    Weer prachtige foto’s ,wat een mooie stad he ,leuk om met de bus te gaan .xxx.
  3. Chantal:
    16 september 2023
    Heerlijk om zo weer even door Siena te wandelen. Mooie foto's.
    Dank ook voor de rondleiding in de kathedraal! Daar waren wij niet naar binnen gegaan (een rij van daar tot Florence 😉)
    Weer een bijzondere dag.